Laman

Selasa, 25 Maret 2014

Bertaubat dan Memperbanyak Ibadah serta Beramal Shalih

 

 
Nasehat Muslim

Pertanyaan
لقد تبت من ذنوبي وندمت وما زلت نادماً منذ أكثر من سنة ثم يسر الله لي العمرة والحج ودعاء عرفة وبعض الأمور الأخرى في مثل حضور مجالس العلماء لسماحتكم وفضيلة الشيخ ابن عثيمين فهل هذه علامات أرجو بها أن أكون مقبول التوبة؟
 Saya telah bertaubat dari dosa dan menyesal terhadap dosa yang telah saya lakukan terdahulu bertahun-tahun, kemudian Allah memudahkan bagi saya melaksanakan umrah dan haji serta berdoa diarafah juga berbagai kebaikan lain seperti hadir belajar di majlis para ulama, apakah taubat saya diterima Allah?

  Jawab
إن شاء الله ما دام أنك قد تبت إلى الله التوبة تجب ما قبلها، وحضورك مجالس العلم وإقبالك على العبادة هذا من وسائل الخير ومن علامات الخير فاستقم واثبت على الحق واحضر مجالس العلم وأكثر من الطواف والصلاة وأبشر بالخير إن شاء الله والزم التوبة.
InsyaAllah ketika anda bertaubat kepada Allah maka akan diampuni semua dosa sebelumnya, dan kehadiran anda belajar di majlis ilmu para ulama dan ketaatan anda dalam beribadah maka ini merupakan perantara menuju kepada kebaikan serta merupakan tanda kebaikan dan ketetapan dalam kebenaran, dan kehadiran anda belajar duduk dimajlis para ulama, juga banyak menjalankan ibadah thowaf, juga sholat sunnah, maka kabar gembira bagi anda dengan kebaikan insyaAllah, maka teruslah bertaubat

rangsiapa yang muntah dengan sengaja hendaklah dia meng-qadha’ dan barangsiapa yang muntah tidak dengan sengaja, maka tidak ada qadha’ baginya.” (HR. Abu Dawud)
Lihat Fatwa Syaikh Bin Baz Arab Saudi : http://binbaz.org.sa/mat/4249









Nasehat Muslim
 www.nasehat-muslim.blogspot.com

Tidak ada komentar:

Posting Komentar